Meer info voor mama en papa

Als ouder heb je vast en zeker een hoop vragen. Maar ook al heb je geen vragen, we geven je graag al wat belangrijke informatie mee voor je met je spruit aan boord stapt van planeet Goudgeel.

Je kan je niet alleen als papa of mama goed voorbereiden, je kan ook je kindje al voorbereiden op zijn of haar ziekenhuisbezoek. Dat kan al veel angsten wegnemen. We geven je hieronder enkele tips mee.

Je kan ook de dokter en verpleegkundige helpen om je kindje zo goed mogelijk op te vangen en zijn of haar verblijf en beterschap zo vlot mogelijk te maken.

Secretariaat

@: pediatrie@ziekenhuisgeel.be

Spoedgeval

Bereid jezelf als ouder goed voor

Contacteer je hospitalisatieverzekering om te horen waar je recht op hebt. Komen zij tussen in de kosten van een privékamer? En bij  ‘rooming in’, wanneer je blijft overnachten en eten? Eén persoon kan blijven overnachten en we kunnen voor één ouder een maaltijd bestellen. Dat wordt apart aangerekend.

Check bij je werkgever of je recht hebt op sociaal verlof. De arts kan de nodige attesten voorzien.

Bereid je kind goed voor

Een goede voorbereiding op een ziekenhuisopname kan ervoor zorgen dat jouw kind zich in het ziekenhuis meer op zijn/haar gemakt voelt.

Een jong kindje kan je in de vorm van een spel of doktersspeelgoed voorbereiden op het verblijf. Maar ook de personages van onze planeet Goudgeel zijn ideaal om hen gerust te stellen.

Met een ouder kind kan je een boekje over het ziekenhuis lezen. Op onze kinderafdeling hebben wij een aantal strips met gebeurtenissen uit het ziekenhuis zoals de opname, de onderzoeken in een ziekenhuis (scan, RX, CT ...), rouwen en sterven, blindheid …

Het is vooral belangrijk dat je de juiste informatie aan je kind geeft. Sommige onderzoeken of ingrepen zijn vervelend, maar noodzakelijk. Vertel daarom duidelijk waarom je kind naar het ziekenhuis moet en dat het verblijf maar tijdelijk is.

Help mee aan een veilig verblijf of doktersbezoek

Identificatiebandje bij opname

Bij opname krijgt je kind een identificatiebandje rond de pols of enkel. Zo kunnen we jouw kind veiliger begeleiden tijdens zijn of haar ziekenhuisverblijf. Let er op dat je kind dit identificatiebandje altijd draagt. Als het bandje loskomt of het gaat verloren, vraag dan onmiddellijk een nieuw bandje aan de verpleegkundige. Kijk zeker na of alle informatie (naam en geboortedatum) op het bandje correct is.

Geef alle informatie

Tijdens het gesprek met de dokter vertel je best zo uitgebreid mogelijk hoe je kind zich voelt en waar jij of jouw kind zich zorgen over maakt. Geef ons alle informatie over de gezondheidstoestand van je kind. Vermeld zeker of je kind thuis medicatie gebruikt of bepaalde allergieën heeft.

Vraag de dokter meer uitleg over het verloop van de behandeling, onderzoek of ingreep. Informeer ook of je kind nuchter moet blijven. Schrijf je vragen op een papiertje zodat je niets vergeet tijdens het doktersbezoek.

Vertrek nooit van de afdeling zonder jouw telefoonnummer achter te laten.

Laat het ons weten als iets er anders uitziet dan je verwachtte of verteld was.

Medicatie

Vertel de dokter welke medicatie je kind thuis gebruikt. Bespreek met jouw arts of je kind de medicatie tijdens het verblijf verder mag innemen.

Stel zelf vragen. Waarom krijgt mijn kind dit? Hoe moet mijn kind dit gebruiken en hoe lang?

Informeer naar mogelijke bijwerkingen en verwittig de dokter of verpleegkundige als jouw kind deze bijwerkingen vertoont. Is je kind allergisch aan bepaalde medicatie? Laat het ons weten.

Verminder het infectierisico

Respecteer isolatieregels, hygiënerichtlijnen en afspraken om de verspreiding van bacteriën en virussen tegen te gaan. Blijf met je kind op de kamer als de dokter of verpleegkundige dat vraagt. Ga nooit zelf of met je kind in andere kamers.

Was correct de handen van jezelf en van je kind. Vooral na het verschonen van de luier, hoesten of niezen of als je de kamer verlaat.

Vermijd valincidenten

Laat je kind bij de verzorging niet alleen achter op het waskussen. Bij baby’s en kleine kinderen is het belangrijk om de bedhekken omhoog te doen wanneer je de kamer verlaat of wanneer je kind slaapt. Maak je kind vast in de buggy, Maxi-Cosi of relax. Laat nooit speelgoed rondslingeren op de grond of in bed. Laat je kind niet op blote voeten of kousen lopen. Zorg voor gepaste schoenen of pantoffels die de voet goed insluiten en voorzien zijn van een antislipzool. Laat je kind niet door de gangen rennen om uitglijden te voorkomen.

Omgeving

Zorg dat je kind steeds veilig zit wanneer je de kamer verlaat. Dat wil zeggen: in bed met de bedhekken volledig omhoog, op je uitklapbed of zetelbed of in een stoel. Nooit op de grond.

Verwittig altijd de verpleegkundige wanneer je de afdeling verlaat. Zet nooit geneesmiddelen, hete dranken of scherpe voorwerpen binnen handbereik van je kind. Trek stekkers van je laptop, gsm, tablet, e-reader en andere elektrische apparaten uit. Laat je kind nooit vrij rondlopen in gangen of dienstlokalen.